mandag 9. april 2007

Arka de Nue - på Casa Alianza

Søndagen etter bryllupet inviterte vi hele ungdomsgruppen fra Arka de Nue til Casa Alianza. Alle voluntørene på Casa var da med og sosialiserte med dem. Gutta ville selvfølgelig spille fotball, som du ser over, på Casa´s egen fotballbane. De er veldig flinke, spesielt teknisk gode, og det var kjempegøy å spille med dem. Under sitter Cristian og Andres og hviler mellom kampene. Skoene de har på seg er "fattigmanns-skoene" her nede. De koster fra 3 $. Jeg har kjøpt ett slikt par, og når jeg går med dem på "fine" steder som flyplasser, restauranterog kjøpesentre, så opplever jeg ofte at folk blir forundret når jeg går med disse skoene. Noen begynner til og med å humre. Det ertydelig at skoene indikerer fattigdom.

Jentene hoppet med en gang i bassenget, og her er Tove, Mette og Ingrid sammen med dem. Etter kampene på fotballbanen hoppet også guttene i bassenget. Vi oppdaget raskt en liten sak vi hadde tatt for gitt... De fleste hang bare rundt basengkanten... Faktisk veldig få av dem kunne svømme, kanskje 6 stykker kunne plaske nok til å ikke gå under. Ganske rart å oppleve at ikke tenåringer/tjueåringer kan svømme, men det fins jo ikke basseng eller en sval tjønn i slummen..
Faktisk så erfarte jeg en gang, da jeg hadde avtale om dugnad hos pastoren Gonzalo, at han måtte avlyse fordi en av barna i hans "sokn" hadde druknet. Var en liten gutt på 12-13 år som hadde slått hode sitt da han stupte og ingen rundt kunne svømme og redde ham... (Slik er historien blitt fortalt til meg.) Denne gutten hadde dessuten vært på ferieskole ved Euginio Espejo som vi deltok på (tidligere post), så vi kjente ham kanskje. For vår egen skyld har vi valgt å ikke finne helt ut av dette..
Her i bassenget gikk derimot alt greit og humøret var på topp. De fikk også grillmat med snop og brus, noe som virkelig falt i smak. Tror vi satte til livs nesten 100 pølser... Etter maten, mer bading. Når mørket falt på, var det på tide for dem å dra tilbake, mørket betyr fare i slummen.. Alle, både vi voluntører og dem hadde hatt en fantastisk dag! Føltes deilig å gi noe tilbake til dem, for de er givende personer alle sammen, selv om de ikke eier nåla i veggen!
Over sitter Gualalupe og Cindy sammen med to gutter jeg ikke husker navnet på i skrivende stund. Bak skimtes en del voluntører i arbeid ved grillen.

Ingen kommentarer: