onsdag 4. april 2007

Dugnad - muring

Tove og meg ble spurt om vi ville prøve og engasjere oss i en menighet i slummområdet Paraiso de Flor. Vi sa ja og var derfor der i kirka på ferieskole, har vært to ganger på ungdomsgudstjeneste der, ble bedt i bryllupet til to av ungdommene som skulle gifte seg der og har to ganger hatt besøk av ungdomsgruppa her på Casa, da for å spille fotball, bade og kose oss. Alle disse episodene var meget spesielle og det kommer bilder og post senere.

Jeg sa i intervjuet før vi reiste ned hit at jeg gjerne kunne jobbe praktisk, og det ble slik siden denne menigheten vi er engasjert i trengte hjelp med muring. Over ser du Pastoren Gonzalo i menigheten vår Arka de Nue (Noas Ark). Han og familien hans er fantastiske! Huset deres like i nærheten av der vi står i på bildet, er under bygging, og jeg var med der og murte opp to pilarer for å holde taket.

Muring her nede er vel å sammeligne med sånn det var når besteforeldrene våre murte. Ingen blandemaskin, armeringsjern kuttes med dårlig baufil, alle spiker i forskalingene tas vare på og brukes om igjen, gammel betong som må bort blir slått i stykker av slegge eller et gigantisk spett, all betong må bæres opp i stige og heles med bøtte ned i forskalingene, kort sagt en fantastisk tung jobb!

Tre ganger har jeg også vært med å hjulpet ved Centro Lutherano i byen, der er disse murebildene fra. Her skulle vi ta bort en palme og mure igjen, pluss lage rampe for rullestol.
Du ser hvor varmt det var!! Det er ca 30- 35 grader hele tiden. Pådro meg en liten forkjølelse etter dette siden det ble å gå søkkblaud i ca 8 timer hver gang.

Under ses den smilende nordmannen Joel, som er Normisjonens voluntør i Guayaquil, han bor på Centro Lutherano og er meget dyktig i spansk og har et godt hjerte for sitt arbeid! All honør til ham.

Ingen kommentarer: